szombat, július 15, 2006

Száguldás BKV szerelem ...

Tudom velem van a baj, alapvetően utálom a BKV-t, lehet, hogy a felfogása miatt - tömeg közlekedés - lehet, hogy valamilyen gyermekkori flusztráció miatt, de ezen most megpróbálok felülemelkedni és objektív maradni.
Elfogadom, hogy ez a város megállna, ha mindenki autóba vágódna, és nem használná a tömegközlekedés, inkább hívjuk nyilvános közlekedésnek, de azt az állítást is el kell fogadnia a város üzemeltetőknek, zöldeknek, és minden irigynek, hogy ha minden autós a nyilvános közlekedést használná össze omlana a rendszer, sőt nem is kéne mindenkinek átszállni és már is káosz lenne.
Szóval el kell fogadnunk nekünk autóban ülőknek és nekünk BKV-n utazóknak, hogy ez egy kényes egyensúly ami kialakult. Ehhez hozzányúlni csak nagyon óvatosan és körültekintően lehet.
Ilyen óvatos és körültekintő intézkedésnek tartom, hogy az M1-M7 közös bevezető szakaszán a buszok a reggeli csúcsidőben a leálló sávot használhatják haladásra. Ez nekem, mint autósnak nem fáj mert úgy sem mehetnék ott, a buszon ülök, meg a következő megállóig élvezhetik a sebességet így összemérhető alternatívát jelentenek egymásnak, sérelem nélkül.
De a forgalom szervező itt elment ebédelni és már tele gyomorral tért vissza a tervező asztalhoz, s elméje talán még az ebéd finom ízein morfondírozott.
S ekkor húzta meg a busz sávot az Alkotás úton, befele a városba.
Talán érteni vélem az elgondolását, de nem tudom felfogni.
A befele jövő reggeli forgalomban biztosítani kell a busz elsőbbségét, OK rendben, de ez ne más kárára tegyék, az elmúlt időben jóval több autó lett, de nem lett több busz és utas sem, akkor miért ez a változás!? Ja a fent tartható fejlődés, és az alternatíva az autóval szemben! Akkor talán az előző példát kellet volna követniük, olyan helyre terelni a busz forgalmat ahol nem egymás kárára történik a sáv foglalás. Ilyen például a villamos pálya. Nagy nehezen a Bartók Béla úton is belátták, hogy a belső sávban haladó buszok, nem épp optimális forgalom szervezési megoldás, így hosszabb rövidebb próba után már a Budáról Pestre haladó buszok néha használják a villamos síneket. Milyen rendszer alapján erre még nem sikerült rájönnöm. Az ellenkező irányba miért nem? Talán nem férnek el a nagy Volvo buszok, mint az Erzsébet híd budai hídfőjénél!? (a tervezés olyan dolog, hogy előre gondolkodik az ebmer fia)
Másik elgondolás az Alkotás úti sávszűkítéssel kapcsolatban biztos az a feltételezés, hogy ha szűkebb a bejárat kevesebb autó fog beözönleni a városba. Persze ez igaz, majd kijjebb sokasodnak és dugulnak, úgy mint az Üllői út-Ferenc körút találkozásánál, vagy a Nyugati téri felüljáró végén lévő nagyon rövid "kapuzó" lámpánál befele.
Ahelyett, hogy alternatívát kínálnának, GÁTOLNAK, megpróbálnak kényszerítő eszközökkel befolyásolni, ez ám a demokrácia.
Találjanak ki ösztönző rendszert pl.: reggel 8-10 ig és este 4-6 ig lehessen érvényes forgalmival és befizettet súlyadóval stb., használni a nyilvános közlekedést, evvel ösztönözni az autó elhagyását, vagy távolabbi P+R parkolókban való hagyását. Ehhez társul a halk és kellemes hőmérsékletű, jó illatú eszközök üzemeltetése.
Különben nem megy, csak ülünk és állunk, és addig sem dolgozunk!
Kéne egy felmérés, hogy a Budapest és környéki  autót használó lakosok hány százalékát állítják elő a hazai GDP-nek, lehet, hogy a villamos vágányokat is használhatnánk mi autósok ;-)

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!

Sajnos nagyon nem értek veled egyet ebben a témában. Nekem meg az autósok jelentik a világfájdalmat.

Tudomásul kellene venni, hogy akármennyire jóléti társadalom vagyunk, mindig lesznek tömegközlekedéssel közlekedők. Akár célszerűségből, akár kényszerűségből.
Annyiban igazad van, vannak felemás elképzelések, megvalósítások, szerintem is lehetne a villamossínekre terelni a buszokat, ahol lehet, de szerintem kiséreld meg beleérezni magad egy tipikus reggeli forgalomban araszoló BKVzó helyzetébe.
A buszsávok - értlemes, rugalmas vezetőség, tervezők esetén - alkalmas lenne taxisok, mentősők, rendőr, tűzoltóautók gyors haladására is. Az ésszerűtlen, a mentőket jelenleg megbüntetik, ha buszsávban közlekednek.

Az autósmorál javításával párhuzamban lehetne ideiglenes, időszakos buszsávokat létesíteni, pl csak csúcsidőben lennének ilyenek, hogy szerelvényenként 100-200 ember ne ájuljon el a heringdobozban, mert az órákat vesztegel az úton.

Bizonyára nagyon élvezetes légtávolságban alig 5-10 km-t fél óra alatt megtenni, mert az egyéni érdek fontosabb a többiekénél mindenáron.

Nem célom lehúzni az autósókat, kiírtani stb, hiszen mindenkinek más helyzetben más a jó megoldás, de tény: a tömegközlekedés nem olyan hülyeség, mint elsőre hiszed.
Egy BKV jármű eleve több embert visz el, mint egy autó, melyben általában csak egy személy ül a maradék 3 hely kihasználatlan.

Tehát kihasználtság, fogyasztás arány a BKV javára. Ráadásul a vasutas megoldás, pl villamos ennél is jobb, igaz kötöttebb is: sosem fog autóval, sőt busszal sem 200-350 embert egy menettel elvinni valahova.

A tömegközlekedés legtöbbször nagy tömegek egy frekventált cél felé áramoltatását jelenti.

Ajánlom tanulmányozásra a www.veke.hu lapot, civilek mozgalma, hogy a tömegközlekedés ne tömegközlöködés legyen;
http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9111341 - Index tömegközlekedési fórumát , néha BKV-s átlagdolgozók is beírnak, megnézheted a másik oldal szemszögéből a várost.

Bízom benne, nem lesz ebből meddő vita, a fórumokon se, egyszer megértik egymást a felek.

Van, amikor egy autóval - pl vállakozó, yuppieköcsög, szervízes - hamarabb, olcsóbban, kényelmesebben jut el célpontjához, pláne ha napközben sokat utazik ide-oda.

Egyszóval: kompromisszum, megértés!
üdv: HBP.

Névtelen írta...

Mégegy dolog: Erzsébet-híd: mondhatnám, hülyegyerek, csináld meg jobban, ha tudod, meg különben is, de én értelmes, két oldalú kommunikációs híve vagyok, nem a címkézgetésben látom a megoldást:
pontosan mire gondolsz? A Volvo buszokat szabják a lehajtóhoz, amit 30 éve építettek, így nem tudhatták, hogy jönnrk majd stélesebb buszok, melyek másutt jól elférnek?

A BKV sznívonala kétoldalú dolog. Ahogy van korrupt rendőr, és korrumpáló!

Egy dolog, hogy némelyik jármű olyan amilyen - bár milyen érdekes, én születésem óta buszozok, túléltem, fertőzést nem attól kaptam el, beérek, ahova beakarok érni - mert a lelkiismeretes dolzoók annyit tudnak javítani, amennyi pénzt, pihenőt, szaktársat kapnak.

Mi van a graffitisekkel, a rongálókkal, a hajléktalanokkal, a sok mosatlan emberrel? Róluk is Demszky, meg Aba Botond tehet?

Útszükület: milyen érdekes, a 90-es évek elején is dugók voltak, aztán megépült az M0, Egér út, és nagy mennyiségű autó ezután az elkerülő utakon ment. Mivel nem mindenkinek van dolga a belvárosban, attól mert arra megy. PL nincs körgyűrű, rendes úthálózat.

Ha bármi korlátozásról van szó, sok buta autós rövidlátásában azonnal tiltakozni kell, letojva másokat, akik nem autósók, ez ám a demokrácia.

HBP.

sMiCi írta...

Válasz hbp-nek

Avval kezdted, hogy nagyon nem értesz egyet velem, én avval kezdem, hogy egyet értek Veled. Nem a tömegközlekedést kívánnom eltörölni, sőt! Nyújtson alternatívát számomra autóban egyedül pöffeszkedő számára. El tudjam dönteni, hogy vállalom az araszolást, vagy nyilvános közlekedést.
A mai közlekedési árak mellet igen is elvárható a mainál jobb színvonal, hogy ne az legyen a véleményed: „hogy szerelvényenként 100-200 ember ne ájuljon el a heringdobozban”.
Ezen probléma megoldása nem csak abban rejlik, hogy új buszokat (kicsit széles), új villamosokat (néha nem indul el) szerzünk be, hanem a változó közlekedési igényekhez szabjuk a közlekedési hálózatunkat. Ennek csak egy rész az amit említek, hogy ne ad-hock szülessenek közlekedés „szabályozó” megoldások.
Elővárosi vasúti szerelvények üzembe állítása csak egy lépés, de ezt ki kell, hogy egészítse az induló (nem budapesti) állomás P+R parkolóval történő ellátása, ill. a vonathoz igazított, helyi járat üzemeltetése, ha kell Budapest költségén, mert evvel tudjuk akkor biztosítani, hogy kevesebb autó érkezik a városba. Az itt lévő autó és tömegközlekedési eszköz mennyiség meg el kell, hogy férjen az utakon.
Az Erzsébet-hídnál lévő kanyar, mint már írtad 42-éve megvan, tehát ehhez kellet volna a beszerzést igazítani, mert jók a Volvo buszok csendesek és kellemesek, de nem ezen az útvonalon. (A várban sem ezek közlekednek  )
Ez is arra példa, hogy nem végig gondolt a fejlesztés (mint a Combinóknál). És ezt mi mindannyian, városlakók, BKVval és autóval vagy épp biciklivel közlekedők szívjuk meg!